«Домашка» для всіх? Чи має вчитель щоразу перевіряти виконання д/з?

Контроль виконання домашнього завдання – це не просто «оцінка в школі». І батьки, й учні чекають на оцінювання проробленого (дуже часто разом) завдання. Для багатьох оцінка – це гарний мотиватор, це «відгук» вчителя, думка якого або потішить, або ж допоможе виявити «слабкі місця». Відомий педагог Л. Фенкель стверджував, що навчання з домашніми завданнями підвищує навчання на 30%, щоденна перевірка домашньої роботи на початку уроку додає ще 50% приросту ефективності.
Нещодавно в редакцію «Кут огляду» звернувся наш читач, за його словами, школа, в якій здобуває освіту дитина, не приділяє достатньої уваги перевірці «домашки»:
«Моя дитина не знає свого результату, не може побачити власні помилки. Та й ми, батьки, допомагаємо дитині робити домашню роботу, аби не «осоромитися» перед вчителем всією родиною. Тому й оцінок чекаємо разом. Я не знаю, чи щось змінилося в освіті, чи це в нас тільки така проблема. Розкажіть, будь ласка, як воно має бути», - каже читач.
Я дійсно була здивована почути таке, бо в моєї дитини, яка навчається в Арцизькому ліцеї №5, домашнє завдання перевіряють. Тому й дізнавалася, як справи з «д/з» в нашої аудиторії, провівши два соцопитування: чи допомагають батьки робити домашнє завдання своїм дітям (більшість допомагає).
А друге опитування якраз за темою: «Чи часто перевіряють «домашку» в класі/освітньому закладі, де навчається ваша дитина/діти?». Згідно з результатами, 62% опитуваних обрали відповідь «Так, системно та постійно», 19% - «Іноді», 15% не в курсі. І лише 4% запевняють, що в класах, де навчаються їхні діти, вчителі ще не перевіряли домашнє завдання.
Що ж, тема наче й не з популярних, мало висвітлена широкому загалу. Але цікава. Спочатку карантин через коронавірус відправив дітей на дистанційне навчання, сьогодні в країні війна. Повномасштабне вторгнення рф в Україну призвело до тяжких наслідків для середньої освіти в Україні, в тому числі - спричинила освітні прогалини.
Строкаті пошукові стрічки в інтернеті наповнені іншими змістом – скарги на велику завантаженість учнів, а також пропозиції «ГДЗ» - це один з найпоширеніших серед учнів способів зробити завдання вдома, охайно списавши, але не думаючи, не аналізуючи.
Починаючи знайомитися з питанням перевірки домашнього завдання, я зрозуміла, що без фахового коментаря складно розібратися.
Тому попросила надати розлогу й компетентну відповідь начальницю відділу освіти, молоді та спорту Арцизької міської ради Жосан Людмилу Петрівну.
«Деталізованих та конкретних нормативно-правових актів, які повністю регулюють питання перевірки зошитів, не існує. До того ж, педагогічні працівники можуть скористатися правом на академічну свободу та автономію, гарантовану ЗУ "Про освіту". Але без перевірок зошитів і оцінок не залишався ще жоден учень! Так, інколи батькам і дітям хочеться одразу дізнатися оцінку за те чи інше виконане завдання в зошиті, але викладачі - не чарівники, вони не можуть цілком присвятити роботі своє життя: у них як мінімум є багато учнів з різних класів й як максимум - своє особисте життя. Вони не можуть постійно жити в гугл-класі і засинати за перевіркою зошитів.
Можу з впевненістю сказати, що в молодшій школі вчителі щоденно перевіряють зошити школярів, в середній - раз на один два тижні в залежності від предмету, в старшій - один раз на місяць. І це нормально.
Якщо дитина не виконає домашнє завдання, вчитель не ставить їй одразу двійку, а дає змогу виконати пізніше. Такий самий підхід треба знаходити і до педагогів. Більше розмовляти один з одним і намагатися вирішувати питання у стінах школи, а не за її межами. Налагоджена комунікація і взаємоповага один до одного - запорука гарних відносин між школою, батьками і дітьми», - пояснює Людмила Петрівна.
Також наводимо деякі рекомендації, якими керуються педагоги в закладах освіти України.
Українська мова і література
Кількість робочих зошитів з української мови за класами: 6 – 9 класи – по два зошити; 10 – 11 класи – по одному зошиту. Для контрольних робіт з української мови в усіх класах використовують по одному зошиту. Ведення зошитів оцінюють від 1 до 12 балів щомісяця протягом семестру і вважається поточною оцінкою, що зараховують до найближчої тематичної. Під час перевірки зошитів ураховують наявність різних видів робіт, грамотність, охайність, уміння правильно оформити роботи. У разі відсутності учня на уроках протягом місяця рекомендуємо в колонці за ведення зошита зазначати н/о (нема оцінки).
Математика
Основними видами класних і домашніх письмових робіт з природничоматематичних дисциплін є: - розв'язування задач і вправ; - складання таблиць, схем, тощо; - виконання проєктів; - самостійні та контрольні роботи. В залежності від видів письмових робіт виділяються зошити, які зберігаються в класі та зошити, що зберігаються в учнів. Кількість і призначення учнівських зошитів визначається вчителем. Для контрольних робіт передбачаються окремі зошити чи аркуші, які зберігаються протягом навчального року в закладі загальної середньої освіти. Для запобігання перевантаження учнів час проведення тематичних (контрольних) робіт визначається загальношкільним графіком, складеним заступником директора закладу загальної середньої освіти за погодженням із вчителями. Під час планування тематичних робіт у кожному класі необхідно передбачити їх рівномірний розподіл протягом усього семестру, не допускаючи накопичення письмових (контрольних) робіт наприкінці семестру, навчального року.
При перевірці зошитів оцінюється лише правильність записів. Почерк, охайність та форма запису не є предметом оцінювання. Зошити з математики, в яких виконуються навчальні класні і домашні роботи, перевіряються: у 5 – 6 класах— не рідше ніж один раз на два тижні; у 7 – 11 класах— не рідше один раз на місяць. Оцінка за ведення зошитів виставляється у класний журнал, але на враховується при тематичному оцінюванні.
Іноземна мова
Ведення шкільної документації У початковій школі (1 – 4 класи) зошити перевіряються після кожного уроку у всіх учнів.
У 5 – 9 класах зошити перевіряються один раз на тиждень. У 10 – 11 класах у зошитах перевіряються найбільш значимі роботи, але з таким розрахунком, щоб один раз на місяць перевірялися роботи всіх учнів. До виправлення помилок у письмових роботах учителі можуть підходити диференційовано, враховуючи вікові особливості учнів та рівень сформованості відповідного уміння у конкретного учня/учениці: виправляти помилки власноруч; підкреслювати слово/вираз тощо з помилкою; підкреслювати саму помилку з метою самостійного виправлення її учнем/ученицею; позначати рядок, в якому є помилка, на полях з метою самостійного пошуку та виправлення помилки учнями. Відповідно до загальних вимог до ведення класного журналу «Записи в журналі ведуться державною мовою. З іноземних мов частково допускається запис змісту уроку та завдання додому мовою вивчення предмета». Зошити підписуються мовою, що вивчається.
Залишайтеся в курсі важливих подій! Слідуйте за нами:
✅ у facebook (та запроси друзів!)
✅ у нашому Telegram-каналі
✅ в Instagram