Дунай у глибокій кризі: судноплавні компанії об'єднуються для звернення до ЄС
На тлі серйозних економічних викликів та загострення кризи вантажних перевезень на річці Дунай, європейські судноплавні компанії звернулися до Європейського Союзу із закликом втрутитися та врятувати галузь, йдеться в повідомленні на сторінці УДП.
Минулого тижня в Румунії відбулася 66-та Конференція директорів дунайських пароплавств, на якій ключові гравці ринку обговорили шляхи подолання поточної кризи. У заході взяли участь такі компанії, як румунські TTS і NAVROM, болгарське BRP, сербське JRB AD, австрійське DDSG-MAHART та інші.
Криза гірша, ніж під час фінансової кризи 2008 року
Ситуація на Дунаї, за словами учасників конференції, нині є ще гіршою, ніж під час світової фінансової кризи 2008 року. Судноплавні компанії стикаються з величезними збитками через падіння обсягів перевезень та зниження фрахтових ставок. Фінансові резерви, накопичені у 2022-2023 роках, вже вичерпано, і великі учасники ринку змушені працювати в мінус.
«Проблема не тільки у поверненні експорту українського зерна до портів Одеси. Весь дунайський промисловий кластер поступово деградує», — підкреслюють представники галузі.
Причини кризи
Занепад промислового кластеру Дунаю: Через високі ціни на енергоносії, посилення екологічних вимог та зниження попиту на металопродукцію, металургійні підприємства у регіоні закриваються або скорочують виробництво. Так, в Угорщині закрився ISD Dunaferr, а румунський Liberty Galati опинився у складному фінансовому стані. В австрійському Лінці компанія Voestalpine зупинила одну з доменних печей, а US Steel у словацькому Кошице працює на частину своєї потужності.
Зміна логістичних ланцюгів: Клієнти дунайських портів тепер використовують альтернативні логістичні шляхи, віддаючи перевагу залізничним перевезенням замість річкових. Це особливо помітно в порту Констанца, де 95% контейнерів перевозиться залізницею. Замість того, щоб знизити тарифи для повернення вантажопотоку, Констанца планує збільшити тарифи на 20% з наступного року.
Як компанії реагують на кризу?
У відповідь на кризу деякі компанії вже змушені заморожувати інвестиційні проєкти та скорочувати витрати. Наприклад, румунські судноплавні компанії планували будівництво 10 нових барж, проте наразі профінансовано лише дві одиниці, а решта проєкту призупинена. Словацькі компанії, які інвестували у реконструкцію барж, також зупинили свої проєкти.
«Деякі компанії планують скорочення персоналу. У центральних офісах працює не більше 50-60 осіб, а для економії на зарплатах екіпажів набирають працівників із країн Азії», — зазначають представники судноплавних компаній.
Що далі?
Просто чекати завершення кризи — це самогубство для дунайської судноплавної галузі. Єдиним виходом учасники конференції вбачають об'єднання зусиль для звернення до Європейського Союзу із проханням підтримати річкову логістику.
Дунайські перевезення мають важливі переваги. Вони екологічніші порівняно з автомобільними, а також зменшують навантаження на європейські автошляхи. Тому, на думку учасників конференції, ЄС має стимулювати розвиток саме річкового транспорту. Однак, на жаль, ця проблематика поки не є у пріоритеті на європейському рівні.
За підсумками конференції керівники судноплавних компаній домовилися спільно розробити пропозиції для подання до органів ЄС з метою врятування річкової логістики на Дунаї.
Слідуйте за нами:
✅ у facebook (та запроси друзів!)
✅ у нашому Telegram-каналі
✅ в Instagram