Проблеми «Водоканалу». Хто має вирішувати — люди чи підприємство?

Арцизьке КП «Водоканал» — збиткове підприємство, щомісячно міська рада за рахунок платників податків компенсує десь по 600 тис грн на оплату електроенергії.
Чому при реальному тарифі на водопостачання 34.53 грн підприємство не отримує прибутку, а несе колосальні збитки? Реальні витрати на електроенергію — до 1 кВт/год на 1 куб поданої в будинки води. Інші витрати — це зарплата, паливо, матеріали, податки. Але, зі слів заступника КП «Водоканал» Василя Райчева, на один куб води витрачається більш ніж 2 кВт. Питання: чому так? І хто в цьому винен?
У цієї проблеми коріння ще з часів радянщини, коли можна було не користуватися лічильниками, а споживання розраховувалося по-іншому — за нормативами 3–6 м³/місяць на одну людину, а електроенергія коштувала копійки, натомість зараз вона складає левову частину тарифу та витрат. Зараз електроенергія має зовсім іншу ціну, а система обліку «по кубам» залишилась. Крім того, така система не враховує те, що людина може поливати городину, утримувати свійську тварину тощо. Можуть бути й побутові втрати води, наприклад, тече унітаз, капає вода з крану, а споживач ці моменти ігнорує.
На жаль, сьогодні існує ще така проблема: ситуація дозволяє не встановлювати лічильник, якщо ти вже підключений, але водоканал може самостійно його встановити. Окрім цього є проблема «лівих», нелегальних врізок — по суті, крадіжки води. Хоча якщо нема лічильника, навіщо красти воду?
Ось тому й громада втрачає величезні кошти — до 10 млн на рік. Щоб довести КП «Водоканал» до прибутку та навести лад в управлінні цим комунальним ресурсом, треба у приватному секторі прокласти новий водопровід, який виключить можливість нелегальних врізок та втрат, навіть якщо труба знаходиться в задовільному стані. Крім того, побудувати нові колодязі, встановити приєднувальну фурнітуру, фільтри, клапани та лічильники. Це за вартістю сягає 10 тисяч гривень на абонента.
Бажано ще й з одного колодязя приєднувати по 3-5 або більше будинків, а утримання колодязів закласти в тариф на воду, що надасть можливість контролювати більше домогосподарств з єдиної точки, будувати колодязі за рахунок бюджетних коштів і водночас покращувати вигляд міста шляхом скорочення їх кількості та впорядкування зовнішнього оформлення. Погодьтеся, наразі все місто в цих колодязях, і побудовані вони — «і без ладу, і без складу», до того ж часто вони не відповідають нормам безпеки та наражають на ризик падіння дітей і тварин.
А зараз про реальні проблеми на одній з вулиць міста. КП «Водоканал», розуміючи необхідність таких робіт, почало заміну труб на ділянці по вул. Лугова, крім того, Арцизька міська рада виділила кошти на лічильники для пільгових категорій абонентів.
Але за чий кошт відновити підключення? До того ж, не можна припиняти водопостачання, тим більш у воєнний стан (можливо тільки обмежити), а якщо припинили, то комунальне підприємство або міська рада мають забезпечити підвіз питної води людям.
Спілкуючись з робітниками КП «Водоканал», люди почали скаржитись, що їм за свій рахунок треба будувати нові колодязі та купувати нові лічильники та знову платити за нове під’єднання до мережі. Така вимога «Водоканалу» не відповідає чинному законодавству, тому що люди вже сплатили за під’єднання до мережі раніше. Навіщо їм повторно сплачувати за підключення, якщо воно вже було здійснене раніше?
Крім того, вартість пломбування необґрунтовано завищена. Враховуючи те, що на вул. Лугова, на ділянці, де проводяться роботи з прокладання нового водопроводу, проживають самі пенсіонери. Це викликало хвилю обурення.
Саме тому на початку тижня, за дорученням Арцизького міського голови, який наразі перебуває у відрядженні, була проведена зустріч мешканців Лугової та представників керівництва громади (заступниця голови – Тетяна Бахчеван, очільниця відділу інформаційно-комунікаційних технологій та комп'ютерного забезпечення — Наталя Дорощенко, начальник відділу ЖКГ — Віталій Горяйнов), депутат Арцизької міської ради Павло Целіков, керівник КП «Благоустрій» Анатолія Серек-Басана та заступник директора КП «Водоканал» Василя Райчева).
Було дуже багато обурення з боку пенсіонерів та малозабезпечених родин. Представники влади та КП довели до відома, що всі соціально незахищені споживачі отримають за рахунок програми міської ради лічильники, які будуть безкоштовно опломбовані. Але залишилось невирішеним питання: за чий рахунок будувати колодязі та хто має придбати під’єднувальну фурнітуру, бо вартість того всього — приблизно тисяча грн. До того ж, людям треба буде вирити та побудувати новий колодязь. А як це зробити людям поважного віку, пенсія яких – трохи більше 2000 гривень?
Крім того, постала ще одна проблема: немає затвердженого міською радою зразка облаштування колодязя під лічильник. Більш того, під час травневої сесії міської ради, коли це питання обговорювалося, у присутніх не було єдиного розуміння: один каже, що колодязь може бути з шиферу, інший – лише з цегли. Тому й нема розуміння людей, який саме колодязь треба збудувати, щоб не мати зауважень з боку КП.
Якщо ми встановлюємо лічильник, треба зрозуміти, чим накрити колодязь. Питання: хто саме відповідатиме за лічильник, якщо лічильник на вулиці? А якщо їх декілька? Крім того, незрозуміло, хто буде власником лічильників, встановлених за програмою.
Проблем дуже багато. В результаті ремонтних робіт, що природно, у деяких помешканнях, в яких встановлені лічильники, фільтри забиваються та знижується тиск подачі води. А для того, щоб фільтр прочистити та зняти пломбу, треба сплатити 240 грн. КП «Водоканал» не може пломбувати безкоштовно, тому що є затверджена виконкомом вартість пломбування лічильників.
До чого прийшли? Дійшли згоди на тому, що якісна подача питної води — це спільний інтерес. Інтерес КП «Водоканал», міської ради та мешканців громади. Тому ті, хто може зробити самостійно, — роблять самостійно та встановлюють все за власний рахунок. Хто має підтвердження статусу пільгової категорії — отримує лічильник за кошти з місцевого бюджету.
Незакритим поки що залишились питання, за чий рахунок придбати під’єднувальну фурнітуру та збудувати нові колодязі.
Проблеми чистої питної води, стабільного водопостачання — це спільні проблеми та відповідальність комунального підприємства, людей та міської влади. Голова громади розуміє це, тому шукає можливості залучення коштів з інших джерел: донорів, грантів, обласного бюджету. Розглядається навіть можливість кредитування.
А поки що наші з вами гроші губляться...
Чим можна допомогти? Якщо ви — мешканець громади, а у вас ще немає лічильника — встановіть його. Якщо ви належите до пільгової категорії — зверніться до міської ради, щоб вам надали лічильник безкоштовно.
Чим раніше кожен споживач в Арцизькій громаді встановить лічильник, тим більше соціально важливих проєктів зможуть реалізувати в нашій громаді — а це й медицина, й освіта, й благоустрій.
Економія, лічильники мають стати модними та об’єктом гордості для кожного мешканця нашої громади — як це відбувається в розвинутих країнах.
Слідуйте за нами:
✅ у facebook (та запроси друзів!)
✅ у нашому Telegram-каналі
✅ в Instagram